Alle børn har ret til en tryg skolegang. En tryg skolegang betyder ikke, at alle sten er fjernet fra barnets vej. Hvor der er mere end en person til stede, vil der af og til opstå konflikter. Det er ikke negativt i sig selv. Konflikter er med til at modne børn, lære dem at sige fra, give dem standpunkter og gøre dem kapable til at begå sig i de voksnes verden, når den dag kommer.
Mobning er det modsatte af trivsel.
Mobning er et uhåndterbart problem for den, der bliver ramt af det og kan bl.a. defineres således:
”En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Forløbet er som oftest karakteriseret ved, at der er ubalance i styrkeforholdet parterne imellem ”
Det er altså ikke mobning, når man af og til tilfældigvis bliver drillet, eller fordi man en dag har været i slagsmål med en anden, eller fordi man en dag bliver verbalt eller fysisk generet. Det er situationer, der uundgåeligt vil opstå af og til.
Men, elever, der bliver mobbet, har brug for hjælp!
På Fredericia Realskole indgår eleverne i en stamklasse, der er base for eleverne, og hvor de trods store menneskelige forskelle skal lære at begå sig, og hvor en klasselærer er tovholder i klassens liv. I klassen har alle såvel elever som lærere et ansvar for hinanden og eleverne opdrages til, at det er en selvfølge at informere klasselæreren, dersom en af kammeraterne ikke trives.
Skolen forsøger - gradueret efter elevernes alder - at skabe en overskuelig skolegang i en veltilrettelagt ramme, så eleverne ved, hvad der forventes af dem.
Klassen udarbejder klasseregler, der skal fremme elevernes trivsel og undervisning og imødegå mobning. Reglerne revideres en gang årligt.
Skolen vægter fællesoplevelser som hytteture og lejrskoleaktiviteter højt, da de ud over det rent faglige også tjener til at understøtte klassernes sociale liv.
Der afholdes én gang årligt en mobningsundersøgelse for at afdække det eventuelle omfang.
Mobning og trivsel er et fast punkt på elevrådsmøder og debatteres derfor i klasserne forud for møderne.
Mobning og trivsel er et fast punkt i klasselærerens elevsamtaler.
Klasselæreren er den første til at tage sig af et mobningsproblem.
- Læreren taler alvorligt med parterne – og følger op på problemstillingen
- Læreren taler med/orienterer forældrene.
- Læreren orienterer skoleledelsen.
Dersom konflikten ikke løses i første led involveres skoleledelsen.
- Ledelsen taler med parterne.
- Ledelsen taler med klassen.
- Ledelsen taler med de involverede forældre.
- Ledelsen afgør om der skal yderligere instanser inddrages i problemløsningen.
Skolen forventer, at forældrene aktivt vil være med til at bekæmpe mobning. Først og fremmest ved at følge med i deres barns skolegang og i tilfælde af mobning eller mistanke derom kontakte elevens klasselærer.
For at forebygge mobning har skolen ud over ovennævnte aktiviteter bl.a.:
”legepatrulje
”taktil rygmassage”
”venskabsklasser”
tilsyn med eleverne i alle pauser – også spisepauser
De første skoledage efter sommerferien er uden almindelig undervisning, men med aktiviteter, der styrker elevernes sociale kompetencer
Den daglige socialisering – naturligvis – men også vigtigste
PS